Agressie OV 2009

Agressie in het openbaar vervoer is schering en inslag. Een overzicht van incidenten van dit jaar.

agressie2 april, Almere : Twee jongens uit Almere mishandelen een buschauffeur nadat de man weigert verder te rijden als een van de passagiers een stinkbommetje in de bus gooit.

29 maart, Oldenzaal : Een buschauffeur (42) krijgt een klap in zijn gezicht van een reiziger. De man had zijn tas in de bus laten liggen. Als de chauffeur de tas via een geopend raampje aanreikt, kreeg hij als dank een klap in het gezicht. De dader wordt aangehouden.

28 maart, Amsterdam : Een conducteur buiten dienst spreekt in de trein een man aan die op het balkon staat te urineren. Hij wordt in elkaar geslagen en verliest twee keer het bewustzijn. De twee daders zitten nog vast.

22 maart, Amstelveen : Twee mannen overvallen een buschauffeur op een nachtbus met een slag- en steekwapen en ontkomen met een kleine buit. De chauffeur blijft ongedeerd.

19 maart, Almere : Twee conducteurs worden op NS-station Almere zwaar mishandeld door zes mannen die zich al eerder op een ander station hadden misdragen. Een van de slachtoffers wordt in het gezicht geschopt. De politie achterhaalt twee verdachten.

18 maart, Den Haag : Een buschauffeur (54) wordt bedreigd met de dood door een vrouw die boos wordt nadat de man haar vraagt de kinderwagen in te klappen.

11 maart, Ede : Tientallen buschauffeurs in Ede leggen uit protest het werk neer na een incident met agressieve Marokkaanse jongeren op de beruchte buslijn 85 Ede-Veenendaal. Volgens chauffeurs zitten er veel allochtone jongeren tussen de amokmakers.

20 februari, Rotterdam : Jongens vernielen een achterdeur van tramlijn 23. De conducteur (28) krijgt een pak slaag. Daarbij verliest hij een stuk tand.

16 februari, Utrecht : Een gekneusde kaak en scheve tanden. Dat is het letsel van een buschauffeur die klappen krijgt nadat hij drie jongens zonder vervoersbewijs weigert in zijn bus.

7 februari, Soest : Een buschauffeur van lijn 70 loopt een gebroken jukbeen en een verbrijzelde oogkas op. De rechtbank in Utrecht veroordeelde de 19-jarige B. uit Soest maandag tot tien maanden cel, waarvan drie maanden voorwaardelijk.

31 januari, Purmerend : Een vrouwelijke buschauffeur wordt beroofd van geld en strippenkaarten. Ze loopt kneuzingen en een ribkwetsuur op. De politie arresteert twee jongens van 14 en 15 jaar thuis op het moment dat ze de buit zitten te verdelen.

30 januari, Tilburg : Een chauffeur (51) van Veolia in Tilburg wordt door een agressieve passagier in elkaar geslagen nadat hij diens vermoedelijke vader uit de bus zet omdat die stampij maakt.

29 januari, Apeldoorn : Een buschauffeur belandt in het ziekenhuis nadat hij in zijn gezicht is geslagen.

22 januari, Tegelen : Een man en een vrouw stappen de bus in en beginnen te drinken uit een blik bier. De chauffeur die laat weten daarvan niet gediend te zijn, krijgt klappen op zijn hoofd van de mannelijke passagier.

17 januari, Almere : Onbekenden gooien een fiets voor een rijdende bus. De chauffeur moet vol in de remmen en wordt door de daders gemolesteerd.

„Kom maar even naar buiten, dan maak ik je dood”

FNV Bondgenoten presenteerde maandag het ”Zwartboek sociale veiligheid”. Daarin staan 289 meldingen van chauffeurs van het stads- en streekvervoer die in maart werden belaagd. Een selectie.

Chauffeur Connexxion, Overijssel: „Een 17-jarig meisje stapte in met een abonnement dat in de zone waar zij wilde reizen niet geldig was. Zij wilde geen plaatsbewijs kopen. Ze ging al scheldend toch zitten en toen ik haar opdroeg de bus te verlaten, begon ze nog grover te schelden. Een andere passagier duwde het meisje naar buiten. Daar begon ze me te trappen. Ze stond op en sloeg me een paar keer in mijn gezicht. Ze vloog de bus in en griste haar tas weg. In het voorbijgaan sloeg ze me nog een keer in m’n gezicht.”

Chauffeur Connexxion, Gelderland: „Ik had een geschil met een passagier over dalurenkaartjes. De vrouw was aan het bellen en gaf niet aan wat ze wilde. Op de gok gaf ik haar een dalurenkaartje van een euro. Ze werd kwaad, want ze wilde een overstapkaartje. Ze griste twee kaartjes van het plankje. Ik pakte ze terug, maar kreeg toen klappen.”

Chauffeur Veolia, Noord-Brabant: „De bus was vijf minuten te laat. Eén persoon ging helemaal uit zijn dak en zei tegen me: „Kom maar even naar buiten, dan maak ik je dood.””

Chauffeur Veolia, Limburg: „In Hoensbroek stapt een zwarte man in. Hij laat een dagkaart zien en gaat zitten. De reis gaat naar Sittard. Bij het eindpunt komt de man naar me toe en zegt in niet goed verstaanbaar Nederlands: „Heerlen, ik moet naar Heerlen.” Hij flipte volledig en wilde me slaan. Hij zei: „Ik jou dood maken, man.””

Chauffeur Connexxion, Haagland: „Vier passagiers met een accordeon probeerden mij duidelijk te maken dat ze op de markt geld gingen verdienen. Met dat verhaal probeerde men gratis mee te reizen. Onenigheid volgde. Ze schreeuwden tegen me en maakten dreigende gebaren. Uiteindelijk voldeden ze het resterende bedrag. In ’s-Gravenzande verlieten ze de bus. Pas bij het eindpunt van m’n rit zag ik dat ze vier stoelzittingen kapot hadden gesneden en de vulling eruit hadden gehaald.”

Bron + Artikel : “Rake klappen in de metro”

Naschrift Pineut  :
Quote van Colijn – “Nochthans is er geen reden tot ongerustheid, u kunt rustig gaan slapen”

Eén reactie op “Agressie OV 2009

  1. Leuke site, zeker van de FNV. Deze onzin over deze chauffeurs zal allemaal wel. Ik reis dagelijks met de bus en ik zie 98% normale chauffeurs. Vaak zijn het de oudere chauffeurs die zich misdragen als er een allochtoon te luid zit te bellen, extra scherp de bocht nemen. Terwijl er ouderen in de bus zitten!! Ik ben zelf 204cm en net zo breed. Een normale chauffeur heeft maar een kleine kans om problemen te krijgen, die zal ik meteen helpen bij onraad. Het probleem ligt niet alleen bij de passagiers maar voor een groot gedeelte bij de oudere en ontevreden buschauffeur

    Like

Geef een reactie

