Incassofraude kan niemand iets schelen.

Vier keer deed Hester de Grift aangifte, omdat iemand met haar bankrekeningnummer shopte op internet. Haar bank doet niets en de politie ook niet.

Mevrouw, dit moet u maar regelen met uw bank. Hiervoor heeft de politie het echt te druk. Er zijn ergere dingen waarmee we ons moeten bezighouden.’ Hester de Grift is van nature een vriendelijk mens, maar toen ze dit hoorde is ze ongegeneerd uit haar vel gesprongen.

‘Het was mijn vierde aangifte wegens fraude met mijn bankrekeningnummer en mijn zesde aangifte in totaal dit jaar’, zegt ze. ‘Het is toch ongelofelijk. Alsof je voor je lol op zondagmiddag op het politiebureau zit om je verhaal voor de zoveelste keer te vertellen.’

Het drama van De Grift begon een half jaar terug op een feestje. Haar jas werd gestolen, met daarin haar autosleutels en portemonnee met bankpassen en visitekaartjes. ‘Dat was de eerste aangifte’, begint De Grift. ‘Twee weken later werd mijn oude Fiat gestolen. Die stond voor de deur en was dus met de Fiatsleutel in mijn jas en mijn visitekaartjes makkelijk te traceren. Dat was aangifte nummer twee.’

Aangiftes drie, vier, vijf en zes betroffen hetzelfde misdrijf: een fraudeur doet met haar rekeningnummer internetaankopen. Het begon heel lullig: met een afschrijving van 3,98 euro voor het Goldmembership van Hyves. ‘Toen dacht ik nog dat ik ergens op de Hyves-site op een verkeerd knopje had gedrukt’, zegt De Grift.

Maar het verdwijnen van vreemde geldbedragen hield niet op en de bedragen werden hoger. ‘Op een gegeven moment werd er 700 euro afgeschreven voor leren jassen en T-shirts, besteld bij een bedrijf in Rotterdam’, zegt De Grift. ‘Ik heb dat bedrijf gebeld en een medewerker vertelde me dat hij die ochtend al voor 10.000 euro aan bestellingen had binnengekregen. Allemaal verschillende bankrekeningnummers, maar wel allemaal een identiek afleveradres. Dat vond hij zelf ook wel raar, maar ook na mijn telefoontje deed ie geen aangifte. ‘De politie doet er toch niks tegen’, zei hij.’

Dat zou De Grift later zelf ook ervaren. Ze had van de jassenwinkel het adres gekregen van de dader en na weer een bestelling bij een internetjuwelier kreeg zij ook de naam van de fraudeur. ‘Ik weet van haar Hyves-pagina hoe ze eruit ziet, waar ze woont en wie haar vriendje is. Ik heb alles naar de politie van Arnhem gestuurd, maar die doet er niets aan. Ze kunnen haar toch een briefje sturen, of haar met een bezoekje verblijden. Nee hoor.’

De bank moest het maar regelen, vonden ze bij de Arnhemse politie. Maar Rabobank Arnhem had daar volgens De Grift andere ideeën over. ‘Van rekeningnummer veranderen was nog niet zo makkelijk, hoorde ik. Pas toen ik dreigde over te stappen naar een andere bank, vonden ze een oplossing: ik moest mijn rekening afsluiten voor alle incasso’s. Dat heb ik maar gedaan: ik kan nu zelf geen incasso’s meer gebruiken en dat is erg onhandig, maar het is tot nu toe het enige wat werkt.’

Enige navraag bij politie en justitie levert ook maanden later weinig op. Volgens een woordvoerster van de politie Arnhem is er eind juli iemand aangehouden in deze zaak en is het dossier neergelegd bij het Openbaar Ministerie. ‘Dat dossier kunnen we hier niet terugvinden’, weet het Openbaar Ministerie echter te melden.

Bron : De Pers

Geef een reactie

