Hulpbehoevend of Parasiet ?

Volgend interessant verhaal las ik op de site van http://appie.abspoel.nl :

“Ik kende een andere man, een man die net als slokkie hulp nodig had. Als kind van God kun je niet afzijdig blijven bij andermans leed, dus je helpt. Wat me bevreemdde was, dat hij me belde als hij hulp nodig had. Vervoer, transport naar Schiphol, een kleine lening, een andere fiets, noem maar op. Als het goed ging hoorde ik niets van hem. Als hij belde en mijn vrouw nam de telefoon op, wist ze al hoe het gesprek zou gaan: ‘hé, hoi! Hoe is het met jou?’ en dan zijn antwoord: ‘niet goed…’ gevolgd door de narigheid die hij nu weer had en de hulp die hij daarbij verwachtte. Als we hem uitnodigden bij ons thuis, had hij het altijd te druk. Maar als hij hulp nodig had zei hij: ‘je moet even bij me komen’. Ik begon steeds meer in te zien dat dit geen vriendschap was; vriendschap komt immers van twee kanten. Op een dag belde hij en zei, dat hij wat geld had en nu zijn hele huis wilde behangen. Ik was blij voor hem. Hij vroeg me, of ik iemand wist die voor hem kon behangen. Enthousiast zei ik: ‘joh, ik ga met je mee, jij zoekt behang uit en zo en dan kom ik je helpen’. Maar nee, dat was niet de bedoeling. ‘ik kan dat niet’ zei hij. Dat was niet erg; ik wilde het hem wel leren. Maar dat was ook niet zijn bedoeling: ‘ik wil het niet zelf doen, daar heb ik geen zin in, ik hou niet van klussen. Maar ik zoek iemand, die het voor mij wil doen – gratis – want een behanger kan ik niet betalen’. Eigenlijk gingen me toen pas de ogen echt open: deze man was een parasiet. Hij wilde ontvangen; niet geven”.

Deze ervaring heeft de persoon in kwestie een belangrijke les geleerd : sommigen willen enkel ontvangen ; niet geven. Het is daarom oppassen als Christenen mensen willen helpen die hulpbehoevend lijken, maar dit dus helemaal niet zijn ! Christenen moeten onderscheiden wie naar Gods maatstaven hulpbehoevend is, en wie niet. De kwestie is deze : draagt de hulpbehoevende zijn eigen verantwoordelijkheid wel of niet ?
Galaten 6 geeft ons inzicht over hoe God het ziet met betrekking to ieders verantwoordelijkheid, en wat Hij ons daartoe als regel stelt :
“Want ieder zal zijn eigen pak dragen” – Galaten 6:5.
Dit vers wil zeggen dat ieder zijn eigen “portie”, namelijk het hem toegewezen deel van verantwoordelijkheid, zal moeten dragen. Wie dat niet doet heeft veeleer berisping nodig. Als echter iemand zijn eigen verantwoordelijkheid heeft gedragen, dan kan het zijn dat zo iemand toch hulp van anderen nodig heeft. Daarom zegt Galaten 6 elders : “Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus … Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goed doen aan allen, maar vooral aan de huisgenoten van het geloof” – Galaten 6:2, 10.

Mensen kunnen soms “lasten” te dragen hebben die hen teveel zijn, en Christenen mogen hen liefdevol daarin bijstaan. Dat ligt geheel anders dan het helpen van zo’n onfatsoenlijk figuur in het verhaal hierboven. Wie zich met zulke parasieten inlaat stelt zich buiten Gods voorwaarden voor hulp en zal daarvan dan ook de gevolgen moeten dragen. Veel van zulke parasieten kunnen de brave Christen die hen ‘helpt’ als het ware het bloed onder de nagels vandaan halen ! Je kan je het lot van zulke lieden zo dusdanig aantrekken dat je jezelf tot wanhopige slaaf van hen maakt, dat je er zelf aan onderdoor gaat … laat dat niet gebeuren ! Laat eerst maar duidelijk zijn dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid draagt, en daarna kunnen Christenen liefdevol helpen waar dat nodig is.

Er zijn tal van voorbeelden in onze maatschappij te vinden van mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet dragen – dat zijn mensen zonder fatsoen – maar die bij Christenen compassie opwekken als zij de dingen niet goed onderscheiden en Gods Woord niet in acht nemen. Zo zijn er tal van zwervers/bedelaars/parasieten die niets anders willen dan hun opgehaalde geld opdrinken en lanterfanten. Zij willen hun leven helemaal niet veranderen, en de gegeven hulp helpt helemaal niet want men gaat vrolijk verder met lanterefanten, uitzuigen en bloedzuigen.

Wees dus altijd waakzaam en laat uw Christelijke goedheid niet misbruiken !

Geef een reactie

