De Winkelpanden Bubble !

Na de huizen bubble en de vastgoed bubble is nu de winkel panden bubble aan de beurt.

Iedereen kent ze vast nog wel uit het verleden, buurtwinkeltjes zoals de kleine kruidenier, de warme bakker, de groenteman, de melkboer. Kleine ondernemers in de buurt die aan het eind van de jaren 80 en de jaren 90 langzaam verdwenen en opgeslokt werden doordat zij de concurentie slag met de grote winkelketens niet meer op konden brengen. In die zelfde periode, waarin de bomen tot in de hemel leken te groeien, is er in Nederland een ware explosie geweest van winkelpanden. Nu de crisis echter hard toeslaat en het winkelend publiek wegblijft, slaat ook in deze sector van winkelpanden de recessie hard en genadeloos toe.

De Winkelcentra lopen leeg

De economische crisis heeft de winkelvloer bereikt. De afgelopen vier jaar daalde het gemiddelde aantal mensen dat winkelcentra bezoekt al met bijna tien procent. Maar in de laatste acht weken neemt het winkelend publiek fors af en krijgen de winkelstraten serieuze klappen. „De daling zet versneld door”, zegt Huib Lubbers, directeur van City Traffic dat bezoekersaantallen meet van 63 Nederlandse binnensteden.

Onze winkelstraten raken leeg. De malaise in de kantorenmarkt staat op ieders netvlies. Maar het kan niet anders dan dat de winkelmarkt in hoog tempo volgt. „Al vier jaar lang loopt het aantal passanten in binnensteden terug, maar in de laatste acht weken lijkt er geen houden meer aan”, zegt Huib Lubbers, directeur van City Traffic.

City Traffic meet in 63 Nederlandse binnensteden de aanloop van het winkelend publiek. De terugloop komt niet alleen door de economische crisis, maar vooral omdat ons land overbewinkeld is. We hebben eenvoudigweg te veel winkels.

Het aantal vierkante meters is de afgelopen tien jaar zo explosief gegroeid, dat de consumentenbestedingen het niet konden bijbenen. Sterker nog: terwijl het aantal vierkante meters met 27 procent toenam; daalden de inkomsten per vierkante meter met 10 procent.

Het enorm grote Nederlandse winkeloppervlak is gevolg van een ongeremde groei die in het vorige decennium geen grenzen kende. Vooral aan de randen van steden is veel bijgebouwd. De hoeveelheid geld om bij te bouwen was eindeloos. Projectontwikkelaars en gemeente hadden dollartekens in hun ogen. En beleggers en ondernemers vochten om hun deel. „Het aantal woonboulevards barst ondertussen uit zijn voegen. Daar hebben we er in Nederland inmiddels 120 van. Elke gemeente trok zijn eigen cirkel. Dit is doorgeschoten”, zegt Marcel Evers van branchevereniging CBW Mitex. Nederland heeft daardoor het grootste aantal winkels per hoofd van de bevolking gekregen.

„We zaten elkaar op te fokken”, stelt Patrick Manning van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. „Ik heb locaties gezien waarvan ik het ondenkbaar achtte dat daar winkels geopend zouden kunnen worden. Maar beleggers stonden in de rij. Gemeenten en projectontwikkelaars konden vragen wat ze wilden. Heel veel ondernemers hebben om defensieve redenen een filiaal geopend in de nieuwe winkelcentra. Die winsten staan nu zwaar onder druk. Er is daar verborgen armoede, er wordt niet veel meer verkocht.”

Lang kan het niet duren voordat ook deze luchtbel uiteenspat, voorspellen deskundigen. De komende jaren zal de positie van winkels verder uitgehold worden, voorspellen deskundigen. Winkelstraten worden gatenkaas, er komen lege plekken in het straatbeeld en winkelcentra raken verlaten. Nu al slaat verpaupering toe. De potjes geld voor onderhoud zijn de eerste waar op bezuinigd wordt.

Tegelijkertijd loopt het aantal bezoekers terug. Het gemiddeld aantal mensen dat in Nederland winkelcentra bezoekt, is de laatste vier jaar met een kleine 10 procent gedaald. En die daling zet zich de laatste weken versneld door. Als het aantal bezoekers in 2007 op 100 wordt gesteld, zal het naar verwachting van Lubbers eind dit jaar onder de 90 uitkomen. „Vanaf het einde van de zomer zit de klad er enorm in”, zegt Lubbers, die de afgelopen weken verschillende gemeenten geconfronteerd heeft met zijn bevindingen. „Dit teruglopende gedrag heeft direct gevolgen voor de economie van onze binnensteden.”

De binnensteden van Schiedam en Kerkrade lijken de voorbode te worden van wat Nederland te wachten staat. In Schiedam worden kunstgrepen uitgehaald om de boel levendig te houden. Ondernemers krijgen daar subsidie om een winkel te openen, maar verdwijnen al na een paar maanden.

In veel steden spelen de oplopende parkeertarieven ook een rol. Zelfs in Amsterdam staan parkeergarages leger dan ooit. Om het tij te keren heeft een eigenaar van een parkeergarage voor het Centraal Station in de hoofdstad een noodgreep uitgehaald. Hij heeft een dagtarief van 20 euro geïntroduceerd. Sindsdien staat het bij hem weer vol.

Maar de toekomst brengt weinig goeds. Naar verwachting lopen de bestedingen van Nederlanders verder terug. „Onze schatting is dat de komende tien jaar 20 tot 25 procent van alle winkels zal verdwijnen”, zegt Evers. „Gemeenten moeten in actie komen om trieste scenario’s te voorkomen.”

Volgens Manning komt dat niet alleen door de economische crisis. Net zo belangrijk voor de klap die de detailhandel te wachten staat, is de krimp van de Nederlandse bevolking, de vergrijzing en de niet te stuiten opkomst van internet. „Iemand die 60 is, besteedt al minder dan iemand van 50. Maar iemand van 80 besteedt nauwelijks meer iets in winkels”, weet Manning.

Evers vindt dat gemeenten moeten gaan kiezen welke straat wel en welke straat geen winkelgebied blijft. „Pijnlijke keuzes zijn onvermijdelijk. Je kunt het niet op zijn beloop laten gaan.”

Bron : De Telegraaf (abonnee editie)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s